Aktuality

Čo môžete urobiť pre zdravie vašich pľúc 2. časť

1.6.2022

V druhej časti článku o tom, čo ešte môžete urobiť pre zdravie vašich pľúc sa pozrieme na to, ako predchádzať infekčným ochoreniam, ako cvičiť, či aké sú základné zásady zdravého stravovania.

Predchádzajte riziku nákazy infekčnými ochoreniami.

Predchádzajte pľúcnym infekciám dodržiavaním hygienických opatrení - napríklad pravidelným umývaním rúk. Na podobné opatrenia a aj rúška sme si  už celkom zvykli počas korony, preto ak máte problém s pľúcami, nehanbite sa nasadiť  si rúško aj naďalej, ak idete na miesto s väčším počtom ľudí, alebo zlou cirkuláciou vzduchu (napr. obchodné centrá, letiská, lietadlá). Malý dezinfekčný gél v kabelke sa tiež vždy zíde. 

Zvážte aj očkovanie proti chrípke a vyhýbajte sa styku s chorými ľuďmi. Ak máte vnúčatá, poproste ich rodičov, aby boli opatrní a nenavštevovali vás, keď majú príznaky respiračného ochorenia, prípadne sa vtedy stretnite vonku na prechádzke.

Pravidelne cvičte

Urobte si čas na  pravidelné  cvičenia. Pomôžu udržať  v kondícii vaše svaly aj vaše pľúca. Podľa svojho momentálneho zdravotného stavu zaraďte cvičenie s adekvátnou záťažou. Môže to byť od cvičenia pri stoličke alebo kuchynskej linke (zdvíhanie nôh a rúk, rozťahovanie rúk so snahou zhlboka dýchať) až po chôdzu, či beh akékoľek cvičenie, pri ktorom sa vám mierne zvýši tep a zrýchli dych.

Predýchať pľúca je vždy plus. Ak máte pochybnosti, čo a koľko si môžete dovoliť, opýtajte sa radšej svojho ošetrujúceho lekára. Aj 10 minút denne vie urobiť veľký rozdiel a to aj na duševnej úrovni. Keď budete cítiť, že robíte niečo pravidelne pre svoje zdravie, udrží vás to v pocite „som na dobrej ceste“ a takéto naladenie je pre zdravú psychiku  veľmi dôležité.

Trénujte dýchacie cvičenia.

Inak dýchame len tak počas dňa a inak, keď sa na svoj dych vyslovene sústredíme. Dychových cvičení je veľmi veľa a rôznych úrovní, na začiatok však stačí, keď sa zhlboka nadýchnete na 3 doby, potom dych na 2 sekundy zadržíte a následne vydýchnete na 4 doby (rátate v duchu do 4). Toto zopakujte aspoň 10 krát.

Cvičenie môžete potom vykonávať vo viacerých polohách. V lehu,  v sede, v stoji. Môžete pridať obmeny tak, že napríklad na nádych zdvihnete ruky nad hlavu, na výdych dáte dole k telu. Prípadne na nádych ruky za hlavu, dlane na temeno (poloha ako keď sa vojaci vzdávajú a dajú ruky za hlavu), pri výdychu sa mierne predkloníte a lakte priblížite k sebe.

Zúčastňujte sa pravidelných lekárskych prehliadok.

Prevencia a pravidelné návštevy lekára sú kľúčom k úspechu pri mnohých ochoreniach a sú dôležité aj pre to, aby sa priebeh už existujúceho ochorenia nezhoršoval rýchlejšie.  Zúčastnite sa preto  všetkých svojich zdravotných prehliadok a kontaktujte zdravotníkov aj v prípade, že máte nové alebo zhoršujúce sa príznaky. 

Dobrou správou je, že väčšina pacientov so stabilizovaným pľúcnym ochorením dokáže viesť plnohodnotný a  produktívny život. Dôležité je dodržiavať predpísanú liečbu, sledovať príznaky, či pravidelne sa hýbať (ako sme už spomínali vyššie) alebo chodiť na fyzioterapiu. 

Ak ste už pacientom s diagnostikovaným pľúcnym ochoréním dôležitá je aj podpora rodiny a pomôcť môžu aj pacientske organizácie, ktoré poskytujú informácie a združujú pacientov s podobným ochorením.

Zdravo sa stravujte.

Kvatlitná a vyvážená strava je veľmi dôležitá pre naše zdravie a našťastie v poslednej dobe sa o tom stále viac hovorí. Toto je téma na celú jednu knihu, pretože hoci platia všeobecné zásady zdravého stravovania ako:

  1. Veľa čerstvej zeleniny
  2. Ovocie
  3. Celozrnné výrobky
  4. Chudé mäso
  5. Dostatok tekutín,

v skutočnosti sme každý iný a čo je pre niekoho liek, môže byť pre druhého jed. Preto sa dôsledne pozorujte, prípadne si niekoľko týždňov aj zapisujte, čo konzumujete a ako sa cítite následne po konzumácii určitého jedla a to hneď  po (sledujte neprimeranú únavu, ťažobu v žalúdku), ale aj na druhý deň, ba niekedy až o 2 dni (migréna, plynatosť).

Toto všetko môžu byť totiž signály tela, že niečo nie je v poriadku. Vaše telo a jeho pocity, či už negatívne, či pozitívne vám veľa napovedia o tom, čomu by ste sa mali vyhnúť a čo vám naopak robí dobre.

Pre určitú časť populácie je problematický lepok, niekomu nerobia dobre mliečne výrobky, veľa je aj ľudí senzitívnych na histamín, sóju, či orechy. Celkom určite nie je dobré ani preháňať to s mäsom a  aj tu treba veľmi dbať na kvalitu. Ak sa vám po nejakom čase sledovania vašich reakcií na jedlo bude zdať niektorá potravina „podozrivá“, navštívte špecializovaného lekára, ktorý vám pomocou vyšetrenia vaše obavy prípadne potvrdí a nastaví plán stravovania. Alebo  ich vyvráti a skontroluje, či problém nespôsobuje iná potravina.

Niektoré respiračné ochorenia ako napríklad astma boli mnohými výskumami spojené s potravinovými alergiami alebo intoleranciami, aj keď presný vzťah medzi týmito dvoma zdravotnými stavmi nie je ešte jasný 1. Napriek tomu je to jasný dôkaz toho, že to, čo jeme, môže mať vplyv aj na naše dýchacie ústrojenstvo.

Dúfame, že ste sa v článkoch o zdraví pľúc dozvedeli veľa nového a je už len na vás, ako tieto informácie zaradíte do svojho života a starostlivosti o vaše zdravie.

Pripájame niekoľko užitočných linkov o čistote vzduchu na Slovensku, v Európe a na celom svete:

Údaje o čistote vzduchu na Slovensku nájdete tu: https://www.shmu.sk/sk/?page=996

Údaje z WHO v angličtine o čistote vzduchu v Európe a na celom svete nájdete tu: https://www.who.int/data/gho/data/themes/air-pollution/who-air-quality-database

 

Zdroje informácií pre článok:

https://www.shmu.sk/sk/?page=991

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/most-polluted-countries

https://www.eea.europa.eu/themes/air/urban-air-quality/european-city-air-quality-viewer

 

1.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5422552/

Nová kampaň Nádych pre život šíri povedomie o progresívnych pľúcnych fibrózach

Rôzne druhy progresívnej pľúcnej fibrózy v Európe ročne spôsobia smrť viac ľudí, než známe druhy rakovín. Európska federácia pľúcnych fibróz (EU-IPFF) chce preto zvýšiť povedomie o pľúcnych fibrózach, upozorniť na toto vážne, invalidizujúce ochorenie a vyjadriť podporu pacientom v kampani Nádych pre život.

Dozvedieť sa viac